Coraz więcej dzieci cierpi na wady wymowy. W ich zdiagnozowaniu pomaga logopeda, który opracowuje terapię logopedyczną. Stosuje się w niej różne metody, a ich wybór jest uwarunkowany rodzajem zaburzenia.
Ogólny podział metod to metody ogólne i szczegółowe. Te pierwsze dzielimy na logopedyczne, lingwistyczne, pedagogiczne, psychologiczne i medyczne. W obrębie tych metod wyróżnia się szereg technik, np. ćwiczenia rytmizujące w pedagogice.
Wśród pomocnych ćwiczeń logopedycznych dla dzieci wyróżnia się:
– oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, usprawniające motorykę i kinestezję narządów mowy, słuchu fonematycznego, autokontroli słuchowej.
Przykłady ćwiczeń oddechowych to np. zdmuchiwanie kawałka papieru z gładkiej powierzchni, robienie baniek mydlanych, powtarzanie zdań szeptem. W ćwiczeniach logorytmicznych dziecko powtarza usłyszany rytm. Bardzo często ćwiczy się również język – np. oblizywanie górnej i dolnej wargi przy szeroko otwartych ustach albo dotykanie językiem do nosa, brody, lewego i prawego ucha, kląskanie itp. Ważne, by ćwiczyć również słuch, np. poprzez rozpoznawanie i rozróżnianie głosów zwierząt. To tylko niektóre ćwiczenia logopedyczne dla dzieci, jest ich dużo więcej.
Podczas ćwiczeń wykorzystuje się oczywiście różne pomoce, np. gry planszowe, zabawki, kostki do dmuchania, karty etc.